05 Ağustos 2009

Farklı adreslerin bir tek içeriğe sahip olması veya farklı kategorilerde ele alınmış çok benzer içeriklerin farklı adreslerde yayınlaması sonucunda ortaya çıkan bir durum olan Kanonikleşme sorunu; arama motorlarında yapılan aramalarda kullanıcıya birden fazla aynı içeriği önerme yapmış ya da çok benzer içerikleri tek bir içerik olarak kabul ederek tek bir önerme yapmıştır. Bu arama sonuçları hem kullanıcıyı hem de arama motorlarını memnun etmemiş olacak ki Rel="Canonical" uygulamasını Google, Yahoo ve Microsoft kabul ettiler. Konu hakkında ön bilgi olması adına alttaki örnekleri inceleyebilirsiniz.

Yineleyen İçerik ve Kanonikleşme Konularına ait Örnekler

Örneğin www.google.com.tr sitesine http://www.google.com.tr/index.html sitesinden de ulaşılabilir. Benzer bir durum sizin sitenizde de varsa (iki farklı adresin tek bir sayfaya yönlendirilmesi) bu site içeriği birden fazla adres ile arama motorları tarafından indekslenir, işte böyle bir durum ilgili sayfaların değerlerinin düşmesine ve arama yapan kullanıcıya da içeriği iki kez gösteren arama motorlarının arama kalitesinin sekteye uğramasına sebep olur. Arama motoru kendini riske etmemek için sayfanızı indekslememeyi bile tercih edebilir ya da sitenize önem vermez ve sitenizin aramalarda son sıralarda çıkmanızı sağlayabilir.


İkinci bir örnekte şöyle; Bazı konular birbirine çok benzeyebilir, ancak içerik farklı kategorilerce kategorize edilmiştir ve farklı bilgiler sunabilir. Bir ligde yer alan oyuncuların fiyatsal sıralaması yer veren bir yazı ile o futbolcuların performans sıralamasına yer veren bir yazı hemen hemen aynı içeriğe sahipken esasında farklı iki yazıdır ancak bunu arama motorları tek bir yazı gibi algılayabilir ve en kolay ulaşılabilir olanını kendince seçer. Yapılan aramalarda da kolay ulaşılabilir olan yazı ya da ilk sürümününün indekslenmesinden dolayı diğer yazı görüntülenmez.

İşte bu ve benzeri durumlarda çözüm yolu olarak rel="canonical" uygulaması devreye girer. Özellikle gün geçtikçe artan içeriği düşündüğümüzde birbirine çok benzeyen içerikler ile karşılaşmak mümkün. Bu üst üste binebilecek olan içerikler (Dublicate) arama motorlarında sitenin tam olarak optimize edilememesine neden olacaktır.

Blogger ile Kanonikleşmeye Otomatik Çözüm Önerisi
Blogger, "yineleyen içerik" için çözüm önerisini buldu ve blog kullanıcılarını hizmetine sundu. Bunu anlamak için sitenizde (Google Chrome için) boş alanı seçin ve mouse'nin sağ tuşuna basarak "Sayfa Kaynağını Görüntüle" seçeneğini seçin yeni bir sekmede açılacak olan sitenizin kodlarını arasında şuna benzer bir kod göreceksiniz;

<link href='http://takipteyiz.blogspot.com/' rel='canonical'/>
İşte bu kod sitenize otomatik olarak bu kodun eklendiğinin kanıtıdır. Artık Yineleyen İçerik hakkında dertlenmenize gerek yok.

Sitemde Rel="Canonical" uygulaması yok! Siteme Nasıl Rel="Canonical" Uygulaması Ekleyebilirim?

Blogger hesabınız ile giriş yapın.
Yerleşime ve HTML'yi Düzenle yolunuz izleyin
</head> Kodundan önce alttaki kodu yapıştırın ve şablonunuzu kaydedin.
<link expr:href='data:blog.url' rel='canonical'/>
İşte bu kadar.

Arama Motoru Optimizasyonu ve SEO hakkında uyarı
Yukarıda yazılmış olan konu uzmanlık alanım değil, hobi olarak uğraştığım konulardır. Ben hiçbir zaman SEO uzmanı olduğumu iddaa etmiyorum. Ancak SEO uzmanlığı ve güya Arama Motoru Optimizasyonu hakkında eksik bilgi veren sitelerden de değilim. Şuana kadar elimden geldiğince sizlerle doğru bilgiyi paylaşmaya uğraş verdim. Yazdığım konuları en derinlemesine araştırmadan, denemeden, uygulamadan sizlerle paylaşmadım. Elbette konulara %100 hakim olmamı da beklemeyin. Zira bu konulara %100 hakim olmak zaten imkansız.

Bilgiyi paylaşarak derinleşmesine ve çoğalmasına imkan vermeye çalışan bir "bilgi paylaşma" gönüllüsüyüm. Bilgi Paylaştıkça Çoğalır. Eğer eksik kalan yerler ya da yanlış kısımlar varsa lütfen yorumlar kısmında paylaşın.

Kolay gelsin...
Yorum
MURAT PINAR dedi ki...
Bu uygulama hakkında bilgim yoktu. Teşekkürler bilgilendirme için..
Kaan dedi ki...
Bende Canonical Hakkında 2-3 Satır Bir Yazı Görüp Yararlı Olduğunu Anlayınca Blogum'a Uygulamıştım..
Ama Anlatılanlar Bukadar Ayrıntılı Değildi.
Teşekkür Ederim.
Sade dedi ki...
Eğer 2-3 satırla ikna edebilen bir yazı yazılıyorsa bu daha büyük bir başarıdır. Ben sadece ekstra olarak neyin neden olduğunu ve bunu uygularken az çok ön bilgiye sahip olunması gerektiğini düşünerek konuyu farklı kaynaklardan faydalanarak detaylandırmaya çalıştım.
nukhet dedi ki...
konudan konuya atlıyorum ama;
blogum da yer alan konularla, google da arama yaptığımda blogum google arama sonuçlarında çıkmıyor yukarıdaki yazınızın buna yardımcı olacağını düşündüm fakat HTML düzenle kısmında "head" bu kelimeyi bulamadım ve işim başlamadan bitti :)
google aramalarında ilk sayfada yer almak istiyorum..çok şeymi istiyorum :)
Sade dedi ki...
Sitenizi google ve yahoo gibi arama motorlarına kaydettiniz mi?

Sitenizin site haritasını (sitemap) oluşturdunuz mu?

ve benzeri temel işlemleri yaptınız mı?

head kodu da vardır inanın o olmasa blogger temanızda olmazdı. O kadar önemli bir koddur kendileri:D
nükhet dedi ki...
ya acemilik işte kesin başka birşeye basmışımdır :)
bir de yanımda ufak kızım oluyor genelde kafam ikiye bölünüyor
neyse her iki konuyada cevap verdiğiniz için teşekkür ederim
artık acemilikte böyle komik sorularla sizi güldürücez biraz :D
nükhet dedi ki...
günaydın:)
tekrar ben
sabah sabah sitemi web yöneticisi araçlarında girip dorulamasını yapmak istedim fakat olmuyor :(
meta etiketi seçiyorum iki tırnak içinde body arattırıyor arıyorum benim html de yok tırnaksız ya da tek tırnaklı body var
html doğrulama yapıyım dedim onuda anlamadım,html dosyası veriyor (Aşağıda belirtilen HTML doğrulama dosyasını oluşturun ve dosyayı http://defneninfikri.blogspot.com/ adresine yükleyin)diye yazmış neresine yükleyeceğim sitenin,gadget ekleden html yükle dedim ana sayfamda gözüktü doğrulama yine olmadı
yardım lütfen....
Sade dedi ki...
günaydın, bugün biraz geç kaldım güne başlamakta...

Body kodunu eğer Resimleri Zoom Yapma Özelliğini kullanıyorsanız bulamayabilirsiniz. Zira o özellik için body kodunu değiştirmek gerekiyordu hatırlarsanız. Body kodu yerine değiştirmiş olduğunuz o kodu body kodu gibi kullanabilirsiniz.

Site Haritası için sitede güzel bir yazı mevcut onu okumanızı tavsiye ederim. Site Haritası şeklinde aratabilirsiniz. Ama kısaca şunu söyleyim blogger kullanıcıları için meta etiket ekleme yeterlidir. O zaman değiştirilmiş body kodunu bulmak ve etiketi ekleyip doğrulamak kalıyor.

Farklı sorunlarla karşılaşırsanız, yine beklerim...;)

Kolay gelsin...
nükhet dedi ki...
sevgili sade
eminim ki siz çok net anlatıyorsunuz ama değiştirmiş olabilirim diye zoom yazınızdaki kodu arattım o da yok body bulamıyorum
sizin mail adresinize blogumun şifresini yollasam bu işi benim için yapabilirmisiniz acaba?beni inanılmaz büyük bir dertten kurtarırsınız...
nükhet dedi ki...
NEYSE HEP SİZE YAZDIKTAN SONRA BULUYORUM AMA ZOOM DAKİ KODU BULDUM üstüne verdiği meta etiketini yapıştırdım bu seferde html şablonumun üstünde bu uyarı çıktı
Düzgün bir şekilde oluşturulmadığından şablonunuz çözümlenemedi. Lütfen tüm XML öğelerinin düzgün biçimde kapatıldığından emin olun.
şimdi ne yapacağım ühühühühühühüüüüüü
XML hata iletisi: The element type "meta" must be terminated by the matching end-tag "".
Sade dedi ki...
:) size web yöneticisi araçlarından temanıza yapıştırılması için verilen kodun son > karakterinden bir önce / yazın ve tekrar deneyin lütfen.
nükhet dedi ki...
inanamıyorum 2 gündür sadece bir / karakteri yüzzündenmi can çekiyorum..., oldu çok teşekkürler :))
Kara Drama dedi ki...
link href='http://blogadi.blogspot.com/' rel='canonical'/

ben ekledim ama yukarda ki örnek gibi çıkmadı??
Sade dedi ki...
Eğer blogger altyapılı bir bloga sahipseniz eklemenize gerek yok. Blogger otomatik olarak sitenize bu kodu ekliyor.

İlla eklenmek istenirse de Yazıda ki alt başlık olan "Sitemde Rel="Canonical" uygulaması yok! Siteme Nasıl Rel="Canonical" Uygulaması Ekleyebilirim?" kısmını okuyabilirsiniz.
deruni dedi ki...
Bence harikasın. Benim gibi yeni blog yazarları için bulunmaz nimetsin. Umarım hiç bıkmazsın.